Akkor most bemutatnám a legjobb tudású mester referencia művének újabb részletét. A dolog úgy indult, hogy régóta izgatott, mi az a nyöszörgő hang, ami hátul vállmagasságban hallatszik mindkét oldalt. Kizárásos alapon a gólyalábak tornyára gondoltam, de odáig el kellett jutni. A leküzdendő akadályt úgy hívják: kalaptartó.
A tehetséges mester ilyen szépet alkotott friss, ropogós kárpitból:
Közelebbről nézve a kárpit alatt papundekli és ragasztó lakik:
Sőt, itt-ott klasszikus dobozzáró szalag is előfordul:
Nehéz dolga lehetett ezzel a mesternek. Pedig nagyon törekedett a pontosságra. Annyira méretre szabta a papundeklit, hogy még a gyári festéket is lekaparta a szabás közben:
A kalaptartó hátulról nézve a tömegcsökkentés újabb szép példája:
Az ovális lik középen azt sejteti, kell ott még lennie valaminek. És igen, ott egy gyári hangszóró:
Nagyon szépen rajzolták meg körülötte a lemez merevítését. A hangszóró túloldala:
Ez szerintem teljesen működőképes, de a csatlakozó bakelit panel rögzítő csavarja nagyon nincs sehol. A képem keresztben a hangszóró vezetéke lóg bele. A hangszóró egyébként abban a fél Suzuki csomagtartónyi üregben lakik a támla mögött, amit a mester gondosan elfalazott a maradék papundeklivel. Alapesetben ez a csomagtartó része:
A hangszórós képen látszik még egy sor szellőző nyílás az ablak alatt. Ez volna az, ahol a használt levegő a hátsó szélvédő melletti réseken kiszívódik a kocsiból. A hangszóró mellett a mester ezt is gondosan lezárta, javítva ezzel a kocsi légellenállását és hőveszteségét. Sajnos nyáron hátul bele lehet pusztulni, de valamit valamiért. A másik kocsiban így néz ki a gyári kalaptartó szellőző része az ablakon át fotózva:
Maga a gyári kalaptartó pedig ilyen:
Látszik a hangszóró helye és a perem a szellőzésnek. A restaurátor mester a kaizen nagy híve lehetett. Sok munkájába kerülhetett, amíg a komor és komplikált gyári kalaptartó helyett megalkotta saját egyszerű, ergonomikus, környezetbarát változatát.
A kalaptartó kiszerelése után már látszik a gólyalábak teteje. Ez a jobb oldal. Mintha kezdődő rozsdát vélnék felfedezni a lemezek eresztéseinél:
Ez a bal torony:
Figyeljük meg, hogy a gyári hangfogó szivacsréteg hiányzik a kalaptartó alól. A gólyaláb tető vastag szivacsdugóját sem lelem. Helyette tetszőleges alakú kárpitdarab van ott ismeretlen célzattal, a reciklálás szép példája.
Utolsó kommentek