Img_5079b.jpg

Ro 80 blog

Vettem egy régi, nagyon érdekes, nagyon rozsdás autót. Csinálgatom a garázsban, amíg tart a türelem, idő, érdeklődés.

Utolsó kommentek

  • Rocko-: :( (2017.12.03. 12:42) 198
  • petrol pet: Mióta nálunk a feleség angoloktól hazahozott jobbkormányos C3-asa itt parkol, legtöbbször azzal ugrálok, ha kocsival kell mennem valahova. Nem mindegy, hogy 8-9, vagy 5-6 liter a városi fogyasztás (... (2016.07.23. 22:58) 193
  • bervas: @petrol pet: Szenvedtek? Konkrétan újratervezték a mechanikát, úgy lett a forgódugattyús őswankelből bolygódugattyús NSU wankel. Egyébként okosan átgondolt szerkezet, csak rittig az elején és jo... (2015.09.24. 15:41) 183
  • bervas: @petrol pet: A klasszikus Mazda blokkokat sokkal egyszerűbb szerelni, azok egyemberesek. Vannak videók róla a tecsőn. Ez az új szerintem minimum közvetlen befecskendezős lesz, meg tripla gyertyá... (2015.09.24. 15:37) 183
  • petrol pet: totalcar.hu/magazin/hirek/2015/09/22/mazda_a_wankel_meg_nem_halott/ Nnnna, majd én megvárom ezt az újabbat, hátha az egszerűbb lesz belülről :) (2015.09.22. 13:59) 183
  • Utolsó 20

183

2015.08.20. 21:26 | bervas | 4 komment

Elsőnek jöjjön néhány fogyasztás adat. 90-110 km/h tempó, országút-autóút: 11,42 l/100 km. Csak országút, szereléssel, helyben berregéssel súlyosbítva: 13,33 liter/100 km.

Most pedig lássuk az olajat. A kiindulási alap egy technológiai furat belsejének képe volt. A régi motoron:

dsc03042b.jpg

Felül látszik a motor felől érkező tápolaj. Ugyanaz az újon:

dsc03045b.jpg

Ez sajnos porszáraz. Dugulás valahol a dekniben vagy a blokkban.

Nem maradt más, mint nekilátni a bontásnak. Motorháztető le, víz és olaj le, ventilátor ki, hűtő ki, generátor ki, konzolok ki, szervószivattyú félre, levegőszivattyú ki, elosztó ki, AC ki, keverékszivattyú ki, citrom olajcső ki, vízpumpa félre, főtengely szíjtárcsa ki, első tartóbakok szét, első motortartó híd ki. Csak órák kérdése.

A deknivel szokás szerint lejött a bennmaradt fél liter olaj, ezen nem lepődtem meg. A dekni belsejében ide kell érkezni az olajnak:

dsc03054b.jpg

Az acélpersely közepét felöntöttem olajjal. Az olaj szépen elfolyt a szivattyú tápnyílásáig, szóval a blokkban volt a probléma. Valahol itt:

dsc03053b.jpg

A szembe meredő csőtengely belében kellene kifelé folyni az olajnak. Alul az iker olajszivattyú, ennek kéne tolni a közeget a főtengely csapágyához, ahonnan a csőtengely járata leágazik. Kínomban azt találtam ki, hogy egy fagyis dobozba öntöttem olajat, azt tettem a szivattyú szívókosarára, hogy lehessen hibát keresni. A szivattyú fogaskerekét kézzel forgatva nem jött olaj a csőtengelyből. Ez vagy azt jelenti, hogy kevés a fordulat, vagy azt, hogy dugulás van. Némi töprengés után kerestem egy csőfogót, és kirángattam az illesztett csőtengelyt a blokkból. A rajta forgó közlőtengely két helyen perselyezett, közötte meg mertem erősen fogni:

dsc03055b.jpg

Nézzük a tengelyt:

dsc03056b.jpg

Ezen átlátni, nagy gubanc nem lehet vele... hacsak nem a túlvégen valami:

dsc03057b.jpg

Kicsi olajozó furat rendben. Nagy bemenő furat ellenben úgy eldugulva, hogy csak na. Azt hiszem, megvan a probléma. Ezt a tengelyt nem vettem ki két éve, amikor a blokkot raktam össze. Ki kellett volna. A gond az, hogy gyári utasítás szerint jobbról jön az olaj, körbemegy a tengely körül a horonyban, majd a balra néző nyíláson menne be. Beépítve nem tudom a nyílást ellenőrizni a 100 mm hosszú tengely végében. A főcsapágy felől szintén nem lehet közvetlenül ellenőrizni. Így jártam. A biztonság kedvéért ellenpróba. Lássuk a tengely tápfuratát:

dsc03058b.jpg

A szivattyút fagyis dobozból etetve ott a fris olaj.

Innentől az összerakás következett. Némi reszeléssel elsimítottam a csőfogó nyomait a tengelyen. Méretre állítottam a tengelyt. Ismét próba a fagyis dobozzal: A tengely első olajozó résén jön az olaj. Azt befogva a következőn is. Azt is befogva a tengely végén is, elég hamar. Eddig jó. Visszaraktam a tengelyre a közlő fogaskeréksort. Újabb próba. Az olaj nem jön a tengely végén. Itt elgondolkodtam kicsit.

A közlő fogaskerék ferde fogú. A ferdeség iránya olyan, hogy a dekni felé, előre löki forgatás közben. Ha egy kézzel a fagyis dobozt tartom, a másikkal a főtengelyt forgatom, nem tudom a közlő fogaskereket a helyén tartani. Emiatt az első olajozó résnél nagy a hézag, kifolyik, aminek ki kell, elvész a nyomás. Fel kell tenni a deknit, úgy próbálni, mi lesz a cső végén.

Tenném fel a deknit, de egy EPDM gyűrű kinyúlt, nem megy vissza a helyére. Ünnep előestéjén macerás O gyűrű boltot keresni. Szerencsére a régi kacatok között volt azonos méretű új NBR gyűrű, ami passzolt. Úgy tapasztaltam, az NBR gyűrűk jól bírják a gyűrődést mind olaj, mind hűtővíz tömítésénél. Szóval visszatettem a deknit. Felöntöttem némi olajjal a blokkot, és kezdtem forgatni, és lesni a technológiai furatot. Olajnak nyoma sincs. Megnéztem a régi blokkot, mikor kezd folyni az olaj: 11 főtengely fordulat kell hozzá. Ez frissen összerakott, üres rendszer, tekertem 22 fordulatot. Olajnak nyoma sincs. Itt megint elgondolkodtam kicsit.

Ha olaj van, a rendszer átjárható, akkor nyomásnak is kell jönnie előbb-utóbb. Nem volt lelkierőm újra fagyis dobozzal harcolni, inkább bekötöttem a testvezetéket, ráindítóztam. 20 másodperc indítózás után megjelent az olaj. Végre! Onnantól tele volt a rendszer, kézzel forgatva a főtengelyt is folyt. Mehetett minden vissza a helyére: a vízpumpa, a generátor és a konzolok, a szervószivattyú. Az elosztó, az AC, a keverék szivattyú. Az első motortartó híd, a szilentek, a citrom tápcső. A levegőszivattyú, a hűtő, a ventilátor. Olaj neki, víz neki, és lássuk.

Lett nekem durrogós, vacak alapjárat, és percek után sötétvörösen izzó katalizátor vég. Olaj, víz nem folyik jelentősen, a csöpögés eltömődik. Tekergettem a karbun, de a durrogós, remegős alapjárat maradt. Az olaj nem ég jól, a Wankel égése alapvetően is rossz... A hengerek csak nem koptak szét felső kenés nélkül az elmúlt időben... Jöhetett a próbaút.

Alapjárat fölött a gép a szokott kellemességgel mozog. Húz, pörög, szépen megy. Alapjárat felett van egy kis lyuk, de az lehet a hideg motor miatt is. Melegen sokkal szebben ment, minimális volt a lyuk. Most menni kéne 100-200 km-t, hogy jól látszódjon az olajfogyasztás. Majd hó elején.

Ha már lenn volt a dekni, megpróbáltam letömíteni a citrom olajcsövének kivezetését. A próba alapján kicsit jobb lett, de még mindig szivárog. Kérdés, erősödik-e a szivárgás, vagy eltömi idővel a kosz. Az olajat a kipufogó felé küldi a ventilátor, az olajos forró kipufogó meg nem jó ómen.

 

Címkék: próba 80 dugulás NSU olajszivattyú Wankel Ro dekni olajcső

A bejegyzés trackback címe:

https://ro80.blog.hu/api/trackback/id/tr497722094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petrol pet 2015.09.20. 11:58:30

Ez a szétszedés bonyolultabb, mint egy klasszik brazil szappanopera. Úgy érzem, szenvedtek anno a mérnökök, hogy működőnek tűnő blokkot alkossanak.

petrol pet 2015.09.22. 13:59:43

totalcar.hu/magazin/hirek/2015/09/22/mazda_a_wankel_meg_nem_halott/

Nnnna, majd én megvárom ezt az újabbat, hátha az egszerűbb lesz belülről :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.09.24. 15:37:37

@petrol pet:

A klasszikus Mazda blokkokat sokkal egyszerűbb szerelni, azok egyemberesek. Vannak videók róla a tecsőn.

Ez az új szerintem minimum közvetlen befecskendezős lesz, meg tripla gyertyás vagy lézeres gyújtásos. Nem lesz egyszerűbb.

Meg ugye 30 fő játszik vele. Meg csúnyát buktak az RX-8 blokkjával. Szerintem egy darabig még várhatsz :-)

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.09.24. 15:41:39

@petrol pet:

Szenvedtek? Konkrétan újratervezték a mechanikát, úgy lett a forgódugattyús őswankelből bolygódugattyús NSU wankel.

Egyébként okosan átgondolt szerkezet, csak rittig az elején és jobb oldalon van minden segédhajtású sallang egy kupacban, ott kellett bontani.Ladán a vezérműlánc+feszítő+vezetőpapucs csere se sokkal könnyebb.
süti beállítások módosítása