Ma ezzel játszottam:
A pók közepén a termosztát lakik. Klasszikus talpas változat réz házban. A lenti cső a hűtőtől jön, a fenti cső a motorblokk felől. Bal oldalon szív a szivattyú, jobb oldalon a tágulási tartály. A csövek leoperálása után ez a zárt termosztát szelep:
Hidegen a hűtő felől jövő csövet zárja el. Van neki egy második lapja, talpa:
A talpas rész most nyitva,a blokk felől van szabad beömlés. A nagy kérdés, hogy a szivárgó hűtőrendszer viszonylag felső pontján lakó termosztát még működik-e, vagy baja esett a vízhiánytól. A tesztmódszer egyszerű:
Keressünk egy ócska lábost, tegyük tele vízzel, tegyük bele a termosztátot, és kezdjük melegíteni. Időnként nézzük meg, nyitott-e már. Ha kellően türelmesek vagyunk, még a víz forrása előtt ezt látjuk:
A termosztát nyitotta a hűtő visszavezetését, a talp elzárta a blokkból beömlést. A víz még nem forr, a hőmérséklet 80-90°C lehet. A termosztát tehát megfelelő.
Ránéztem a generátorra. Kézzel megpörgetve 1 V körüli feszültséget ad az öngerjesztés. A fesszabályzó, a bronzkefék szépek. Ki fog kelleni pucolni, talán csapágyat is kell benne cserélni.
A kocsival adott akkut is megnézegettem. Elsőre 1 V alatti értéket mértem a keveset használtnak tűnő akkun. Beállítottam a szintet benne, aztán rátettem egy egyszerű töltőre. Az rákapcsolta a 14,4 voltot, és történt valami. Időnként lekapcsoltam, rámértem. Amper nemigen ment bele, viszont emelkedni kezdett a feszültsége. Már 8,5 V körül járt, amikor tettem egy próbát egy elektronikus vezérlésű Bosch töltővel. Az elektronikus vezérlés teljesen kiakadt, sem 6V-osnak, sem 12V-osnak nem tudta azonosítani az akkut. Valamennyit töltögetett rajta, aztán gyorsan lekapcsolt. Visszatettem az egyszerű töltőt, és vártam tovább. Egy óra múlva már 12V értéket mértem, de csak 0,07A töltőáramot. Eléggé döglöttnek tűnik az akku, mintha állásában elszulfátosodott volna. Fog kelleni másikat szerezni.
Utolsó kommentek