Nekiláttam a rotorházak szétbontásának. Meglehetősen izgatott, hogyan lehet szétszedni, és mit találok bent. Átböngésztem a szerelési könyvet a témában, valami fogalmam lett a dolgok mikéntjéről. Először kivettem a blokkot összefogó csavarokat:
15 darab van belőlük. Elég egészségesnek tűntek, csak egyiken látszott némi víz nyoma:
Ezután híttam tesót és sógort, és homlokára tettük a blokkot. Valahol bosszantó, hogy akkor a dög, hogy képtelen vagyok egyedül mozgatni, muszáj mindig segítséget kérni. A könyv szerint a kihajtás oldallal kell kezdeni, és a főtengely a középső szeletben marad. Ez azt jelenti, hogy hátulról kibontás után át kell fordítani a blokkot, és elölről is ki kell bontani. Ezt akkor nem értettem, de elfogadtam. A könyv gumikalapácsot és műanyag kalapácsot ír a szétszedéshez. Ezt a blokk simán kiröhögte, nekem bronzkalapács és gumiszerelő vas kellett a szétnyitáshoz. Pár perc csöndes harc, és csiribí-csiribá:
A hátsó fedelet jobb lent a csap és fent a cső központosította, ezekről kellett lehúzni. A dugattyú ütött-kopott, de nagy gubanc nem látszik rajta. Az oldaltömítések kicsit be vannak állva a koksztól, a többi tisztítás után kiderül. Ezen az oldalon nyolc O gyűrű tömít vizet és olajat. A bal felső gyűrű felé elég gyanús a ház elszíneződése, mintha némileg kifújt volna:
Az O gyűrűk öregek, kikeményedettek. Jól éreztem, hogy csere nélkül nem úszom meg. Körbenéztem a ház állapotát. Kopás, koksz látszik, meg pici chatter mark:
Ez még nem gond, nem tűnik vészesnek a helyzet. A hátlap állapota aggasztóbb:
Ebbiza kopott. Az oldaltömítés pályája eléggé megkoptatta a fedelet. Körömmel érezhető lépcső van benne, talán 0,05-0,1 mm mély, legömbölyített élű. Valahogy olyan, mint sokat ment dugattyús motornál a lépcső a hengerben a legfelső gyűrűnél. Ha jól tippelem, síkba lehet köszörülni. Kéne keresni gépműhelyt, akik szépen kimérik a merőlegest a csapágyfurathoz képest, és leköszörülik. A fogaskerék középen az álló fogaskerék, ez adja a pozíciót a dugattyú bolygásához. A dugattyúban a párja, a mozgó fogaskerék:
Így néz ki a blokk alulról:
A két nagy kerek dugó a házakon a két vízleeresztő. A kerek dugó az első fedél végén az egyik olajleeresztő. A szekunder levegőcsövekkel továbbra sem boldogulok. A ház levétele után kijöttek a rettegett éltömítések:
Állapotra szépek, méretre megfelelőek. Úgy tűnt, kicsik kokszosak, feszesen jöttek ki. Tisztítás után kiderül, mekkora az oldalhézag a dugattyúban. Így áll össze a tömítés:
A két végdarab feszíti a rugót és nyomja neki a közdarabot a házfalnak. A dugattyú kivételéhez ki kellett csavarni a dugattyú olajterelő lapját a főtengelyhez rögzítő csavarokat:
Fent látszik a dugattyút a hátsó fedélhez képest tömítő dugattyúgyűrű. Most lejöhetett a dugattyú:
Körbenézve elég kokszos, mocskos, akár egy kétütemű motor dugattyú teteje. Itt is nagy tisztítás fog kelleni. Az olajhűtés miatt elég sok olaj volt a dugattyúban. Az alsó oldal tömítései is épek, szépek. A dugattyút a középső fedéltől újabb dugattyúgyűrűs tömítés szigeteli el. Ez a tömítés kétgyűrűs. A gyűrűket hasított szeg köti össze és tartja pozícióban, nehogy a rések összeforogjanak:
A dugattyúgyűrűk miatt összenyomó szerszámot fog kelleni készíttetni az összerakáshoz. Kézzel nem lehet összenyomni, egyrészt erős, másrészt nem férni hozzá. Levenni jó volt a sima dugattyúgyűrű fogó. A középső fedélen szintén ott vannak az oldaltömítés kopásnyomai, és egy olajterelő zseb. Ez a fedél is síkköszörülést igényel. Az érdekes annyi, hogy ezt párhuzamba fog kelleni köszörülni, mert valószínűleg másik fele is kopott.
A főtengely csak elbillentve jön ki belőle, ezért kell előbb a másik oldalt is kibontani.
Mindent összevetve a helyzet nem rossz. Ha találok köszörűst, aki pontosan dolgozik és beférnek az 50x50 cm méretű dolgok a gépasztalra, hamar összeállhat újra a blokk.
A blokk másik fele persze még lutri, azt is meg kell nézni. Meg pucolni a mocskot, földet, kokszot pár órán keresztül. Néztem alkatrészmosókat, 30e Ft alatt nincs. Bele a mosófolyadék még 30e Ft, ez együtt jelenleg nem fér be a keretbe. Marad a mosóbenzin, és a kuporgás a vastálca mellett. Esetleg festeni is kéne a házakat... majd meglátom.
Utolsó kommentek