Img_5079b.jpg

Ro 80 blog

Vettem egy régi, nagyon érdekes, nagyon rozsdás autót. Csinálgatom a garázsban, amíg tart a türelem, idő, érdeklődés.

Utolsó kommentek

  • Rocko-: :( (2017.12.03. 12:42) 198
  • petrol pet: Mióta nálunk a feleség angoloktól hazahozott jobbkormányos C3-asa itt parkol, legtöbbször azzal ugrálok, ha kocsival kell mennem valahova. Nem mindegy, hogy 8-9, vagy 5-6 liter a városi fogyasztás (... (2016.07.23. 22:58) 193
  • bervas: @petrol pet: Szenvedtek? Konkrétan újratervezték a mechanikát, úgy lett a forgódugattyús őswankelből bolygódugattyús NSU wankel. Egyébként okosan átgondolt szerkezet, csak rittig az elején és jo... (2015.09.24. 15:41) 183
  • bervas: @petrol pet: A klasszikus Mazda blokkokat sokkal egyszerűbb szerelni, azok egyemberesek. Vannak videók róla a tecsőn. Ez az új szerintem minimum közvetlen befecskendezős lesz, meg tripla gyertyá... (2015.09.24. 15:37) 183
  • petrol pet: totalcar.hu/magazin/hirek/2015/09/22/mazda_a_wankel_meg_nem_halott/ Nnnna, majd én megvárom ezt az újabbat, hátha az egszerűbb lesz belülről :) (2015.09.22. 13:59) 183
  • Utolsó 20

32

2012.12.02. 07:35 | bervas | 2 komment

Nekiláttam a rotorházak szétbontásának. Meglehetősen izgatott, hogyan lehet szétszedni, és mit találok bent. Átböngésztem a szerelési könyvet a témában, valami fogalmam lett a dolgok mikéntjéről. Először kivettem a blokkot összefogó csavarokat:

Dsc00168b.jpg

15 darab van belőlük. Elég egészségesnek tűntek, csak egyiken látszott némi víz nyoma:

Dsc00169b.jpg

Ezután híttam tesót és sógort, és homlokára tettük a blokkot. Valahol bosszantó, hogy akkor a dög, hogy képtelen vagyok egyedül mozgatni, muszáj mindig segítséget kérni. A könyv szerint a kihajtás oldallal kell kezdeni, és a főtengely a középső szeletben marad. Ez azt jelenti, hogy hátulról kibontás után át kell fordítani a blokkot, és elölről is ki kell bontani. Ezt akkor nem értettem, de elfogadtam. A könyv gumikalapácsot és műanyag kalapácsot ír a szétszedéshez. Ezt a blokk simán kiröhögte, nekem bronzkalapács és gumiszerelő vas kellett a szétnyitáshoz. Pár perc csöndes harc, és csiribí-csiribá:

Dsc00171b.jpg

A hátsó fedelet jobb lent a csap és fent a cső központosította, ezekről kellett lehúzni. A dugattyú ütött-kopott, de nagy gubanc nem látszik rajta. Az oldaltömítések kicsit be vannak állva a koksztól, a többi tisztítás után kiderül. Ezen az oldalon nyolc O gyűrű tömít vizet és olajat. A bal felső gyűrű felé elég gyanús a ház elszíneződése, mintha némileg kifújt volna:

Dsc00172b.jpg

Az O gyűrűk öregek, kikeményedettek. Jól éreztem, hogy csere nélkül nem úszom meg. Körbenéztem a ház állapotát. Kopás, koksz látszik, meg pici chatter mark:

Dsc00175b.jpg

Ez még nem gond, nem tűnik vészesnek a helyzet. A hátlap állapota aggasztóbb:

Dsc00177b.jpg

Ebbiza kopott. Az oldaltömítés pályája eléggé megkoptatta a fedelet. Körömmel érezhető lépcső van benne, talán 0,05-0,1 mm mély, legömbölyített élű. Valahogy olyan, mint sokat ment dugattyús motornál a lépcső a hengerben a legfelső gyűrűnél. Ha jól tippelem, síkba lehet köszörülni. Kéne keresni gépműhelyt, akik szépen kimérik a merőlegest a csapágyfurathoz képest, és leköszörülik. A fogaskerék középen az álló fogaskerék, ez adja a pozíciót a dugattyú bolygásához. A dugattyúban a párja, a mozgó fogaskerék:

Dsc00173b.jpg

Így néz ki a blokk alulról:

Dsc00179b.jpg

A két nagy kerek dugó a házakon a két vízleeresztő. A kerek dugó az első fedél végén az egyik olajleeresztő. A szekunder levegőcsövekkel továbbra sem boldogulok. A ház levétele után kijöttek a rettegett éltömítések:

Dsc00183b.jpg

Állapotra szépek, méretre megfelelőek. Úgy tűnt, kicsik kokszosak, feszesen jöttek ki. Tisztítás után kiderül, mekkora az oldalhézag a dugattyúban. Így áll össze a tömítés:

Dsc00188b.jpg

A két végdarab feszíti a rugót és nyomja neki a közdarabot a házfalnak. A dugattyú kivételéhez ki kellett csavarni a dugattyú olajterelő lapját a főtengelyhez rögzítő csavarokat:

Dsc00199b.jpg

Fent látszik a dugattyút a hátsó fedélhez képest tömítő dugattyúgyűrű. Most lejöhetett a dugattyú:

Dsc00190b.jpg

Körbenézve elég kokszos, mocskos, akár egy kétütemű motor dugattyú teteje. Itt is nagy tisztítás fog kelleni. Az olajhűtés miatt elég sok olaj volt a dugattyúban. Az alsó oldal tömítései is épek, szépek. A dugattyút a középső fedéltől újabb dugattyúgyűrűs tömítés szigeteli el. Ez a tömítés kétgyűrűs. A gyűrűket hasított szeg köti össze és tartja pozícióban, nehogy a rések összeforogjanak:

Dsc00210b.jpg

A dugattyúgyűrűk miatt összenyomó szerszámot fog kelleni készíttetni az összerakáshoz. Kézzel nem lehet összenyomni, egyrészt erős, másrészt nem férni hozzá. Levenni jó volt a sima dugattyúgyűrű fogó. A középső fedélen szintén ott vannak az oldaltömítés kopásnyomai, és egy olajterelő zseb. Ez a fedél is síkköszörülést igényel. Az érdekes annyi, hogy ezt párhuzamba fog kelleni köszörülni, mert valószínűleg másik fele is kopott.

Dsc00201b.jpg

A főtengely csak elbillentve jön ki belőle, ezért kell előbb a másik oldalt is kibontani.

Mindent összevetve a helyzet nem rossz. Ha találok köszörűst, aki pontosan dolgozik és beférnek az 50x50 cm méretű dolgok a gépasztalra, hamar összeállhat újra a blokk.

A blokk másik fele persze még lutri, azt is meg kell nézni. Meg pucolni a mocskot, földet, kokszot pár órán keresztül. Néztem alkatrészmosókat, 30e Ft alatt nincs. Bele a mosófolyadék még 30e Ft, ez együtt jelenleg nem fér be a keretbe. Marad a mosóbenzin, és a kuporgás a vastálca mellett. Esetleg festeni is kéne a házakat... majd meglátom.

A bejegyzés trackback címe:

https://ro80.blog.hu/api/trackback/id/tr514942383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Béza Dániel 2012.12.06. 11:00:12

Ők tudnak wankel oldalfalat köszörülni: www.gepesztuning.hu/tuningelem

Alkatrész mosáshoz ajánlom az e85-öt, erősebb oldó hatása van mint a benzinnek, és viszonylag olcsó

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.12.07. 22:20:30

@Béza Dániel:

Köszönöm a linket. Egyelőre úgy tűnik, nem fog kelleni gépmunka.
süti beállítások módosítása