Img_5079b.jpg

Ro 80 blog

Vettem egy régi, nagyon érdekes, nagyon rozsdás autót. Csinálgatom a garázsban, amíg tart a türelem, idő, érdeklődés.

Utolsó kommentek

  • Rocko-: :( (2017.12.03. 12:42) 198
  • petrol pet: Mióta nálunk a feleség angoloktól hazahozott jobbkormányos C3-asa itt parkol, legtöbbször azzal ugrálok, ha kocsival kell mennem valahova. Nem mindegy, hogy 8-9, vagy 5-6 liter a városi fogyasztás (... (2016.07.23. 22:58) 193
  • bervas: @petrol pet: Szenvedtek? Konkrétan újratervezték a mechanikát, úgy lett a forgódugattyús őswankelből bolygódugattyús NSU wankel. Egyébként okosan átgondolt szerkezet, csak rittig az elején és jo... (2015.09.24. 15:41) 183
  • bervas: @petrol pet: A klasszikus Mazda blokkokat sokkal egyszerűbb szerelni, azok egyemberesek. Vannak videók róla a tecsőn. Ez az új szerintem minimum közvetlen befecskendezős lesz, meg tripla gyertyá... (2015.09.24. 15:37) 183
  • petrol pet: totalcar.hu/magazin/hirek/2015/09/22/mazda_a_wankel_meg_nem_halott/ Nnnna, majd én megvárom ezt az újabbat, hátha az egszerűbb lesz belülről :) (2015.09.22. 13:59) 183
  • Utolsó 20

30

2012.11.25. 22:11 | bervas | Szólj hozzá!

Jó, ha többen vannak az ember körül, ha munka van. Ez a poszt nem jöhetett volna létre, ha nincs szülő és tesó.

A dolog úgy indult, hogy célszerszámot kellett készíteni a főtengely hátsó anya leszereléséhez. Az alapanyagot egy méretes L idomacélban találtuk meg a kincsek között turkálva. Pár tíz perc és egy fúró eltörése után elkészült a két lik a megfelelő helyre, és az eszköz felcsatlakozott a helyére:

Dsc00134b.jpg

A vasat kézre álló hosszra, másfél méteresre állítottuk be. Kis küszködés után lekerült a blokk az asztalról a földre, hogy stabil legyen. Tesó segített emelni. Kipufogó és sallangok nélkül határozottan könnyebb, 50-60 kg lehet. A stratégia az lett, hogy az L acélt megtámasztottuk a földön. Tesó a 80 kilójával ráült a blokkra, úgy stabilizálta. Én meg fogtam az 50-es dugókulcsot, próbálkoztam a 3/4-es nyéllel. Fél méter nyélhossznál nem nyekkent. Tettem rá még 20 cm csövet, semmi eredmény. Megmérgesedtünk, kerestünk egy 3 méteres csődarabot. Valahol 2 méter táján fogtam rá először, és simán, finoman megindult a végcsavar. Onnantól kézzel jött. Lecsavarva így néz ki:

Dsc00135b.jpg

Ezen a csavaron is lakik egy O gyűrű. A csavar ráadásul zárt, csak üreg van benne kívülről nézve. Az O gyűrűs tömítés oka, hogy belül üres a főtengely. Átlátni rajta:

Dsc00136b.jpg

A nyomatékváltót hajtó lemez agyán körben lehúzó furatok. Kerestünk két belevaló csavart. Egészen kicsit kellett megindítani a villáskulccsal:

Dsc00138b.jpg

A csavarokat kézzel tekerve lejött a hajtólap. Hátulján a hátsó ellensúly:

Dsc00139b.jpg

Érdekes, hogy a főtengelyen nincs kúpos kötés. Mindent finom hengeres illesztéssel oldottak meg. Egészen könnyen szerelhetőek a dolgok, csak meg kell őket indítani. A hátsó főtengely szimmering jó állapotú, és forgásirányos:

Dsc00140b.jpg

Dsc00141b.jpg

Most már szépen látszik a blokkösszefogó csavarok vége:

Dsc00151b.jpg

Egyiken-másikon még ott a gyári piros festékjelzés:

Dsc00149b.jpg

Egészen meg vagyok hatódva. Úgy néz ki, ezt a blokkot én fogom először megbontani.

A következő lépés az olajszűrő környezetének megtisztítása volt. Így néz ki az olajszűrő:

Dsc00144b.jpg

Nem vacakoltak, eredeti Bosch volt rajta. A tartóöntvény egész szép színű lett kis mosogatás után:

Dsc00152b.jpg

A fenti két gomba szemre egyforma, de a saru csatlakozások eltérő méretűek. A szerelési könyve szerint hőgombák vagy olajnyomás gombák vannak erre, évjárattól függően. A csavarok állapota a szokásos. A fejüket kikezdte a rozsda, a belsejük ép:

Dsc00153b.jpg

Töprengek erősen, érdemes-e kicserélni az ilyen állapotú csavarokat, vagy elég a fejükkel csinálni valamit, valahogy rozsdamentesíteni. Ez a tartóöntvény belseje:

Dsc00156b.jpg

Az a szürke hengeres dolog eléggé szelepnek tűnik. Vagy túlnyomás szelep, vagy megkerülő szelep eldugult szűrő esetére, majd kilogikázom. Természetesen itt is van tömítő O gyűrű:

Dsc00154b.jpg

A motor elején turkálva leszedtem a golyóscsapágyat a főtengelyről. Lehúzó nem kellett, csavarhúzóval megindítva szépen lejött ez is:

Dsc00162b.jpg

Igazi SKF csapágy, nem vacakoltak. Tényleg ez az axiális támcsapágy, mögötte ott a siklócsapágy persely:

Dsc00164b.jpg

Maradt a blokk oldala, a szekunder levegő csövek. A könnyebb hozzáférés érdekében kivettem a gyertyákat. Ez látszik a gyertyanyílásokon benézve:

Dsc00161b.jpg

Ezen a kis lukon kell bejönni az éghető keveréknek, és az égésnek kiáramlani vissza az égéstérbe. Persze, hogy ész nélküli dúsítás kell, hogy hidegen ne csapódjon le az összes benzinpára a falra. Persze, hogy hidegen, pár tíz másodperc járatás után leállítva beköpi a gyertyát, és nem indul újra. Nem elég, hogy az égéstér előnytelen alakú, még ez a megoldás is... hajaj. Rejtélyes számok a gyertyanyílás alatt:

Dsc00146b.jpg

Ilyen a szekunder levegő visszacsapó szelepe:

Dsc00158b.jpg

Odabent szivacsszűrő lakik, és biztos valami mechanikus izé, hogy ne jöjjön vissza a kipufogógáz. A szelep végén hollander, azon elosztó. Ilyenek a csőcsatlakozások:

Dsc00159b.jpg

A rozsdából ítélve eléggé rozoga állapotúak. További probléma, hogy az alul a kipufogó résnél levő hollanderek nem hajlandóak mozdulni. Lehet, hogy a két túlsó hollander végnél el fog kelleni vágni a csövet, és brutális módszerrel kivenni a hollandereket. Ez azért is valószínű, mert a csöveket mozgatva úgy tűnik, azon a részen szivacsosra vannak rohadva, minimális a hajlítási ellenállásuk. Kérdés, ilyen kúposított csővég mennyire gyakori, hogyan és mint lehet esetleg legyárttatni.

A dolgok jelenlegi állása szerint pucér a blokk. Jöhet a nagy levegő, és a tárcsák-dugattyúk bontása. Friss fejjel fog kelleni nekilátni.

A bejegyzés trackback címe:

https://ro80.blog.hu/api/trackback/id/tr234925325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása