Jó, ha többen vannak az ember körül, ha munka van. Ez a poszt nem jöhetett volna létre, ha nincs szülő és tesó.
A dolog úgy indult, hogy célszerszámot kellett készíteni a főtengely hátsó anya leszereléséhez. Az alapanyagot egy méretes L idomacélban találtuk meg a kincsek között turkálva. Pár tíz perc és egy fúró eltörése után elkészült a két lik a megfelelő helyre, és az eszköz felcsatlakozott a helyére:
A vasat kézre álló hosszra, másfél méteresre állítottuk be. Kis küszködés után lekerült a blokk az asztalról a földre, hogy stabil legyen. Tesó segített emelni. Kipufogó és sallangok nélkül határozottan könnyebb, 50-60 kg lehet. A stratégia az lett, hogy az L acélt megtámasztottuk a földön. Tesó a 80 kilójával ráült a blokkra, úgy stabilizálta. Én meg fogtam az 50-es dugókulcsot, próbálkoztam a 3/4-es nyéllel. Fél méter nyélhossznál nem nyekkent. Tettem rá még 20 cm csövet, semmi eredmény. Megmérgesedtünk, kerestünk egy 3 méteres csődarabot. Valahol 2 méter táján fogtam rá először, és simán, finoman megindult a végcsavar. Onnantól kézzel jött. Lecsavarva így néz ki:
Ezen a csavaron is lakik egy O gyűrű. A csavar ráadásul zárt, csak üreg van benne kívülről nézve. Az O gyűrűs tömítés oka, hogy belül üres a főtengely. Átlátni rajta:
A nyomatékváltót hajtó lemez agyán körben lehúzó furatok. Kerestünk két belevaló csavart. Egészen kicsit kellett megindítani a villáskulccsal:
A csavarokat kézzel tekerve lejött a hajtólap. Hátulján a hátsó ellensúly:
Érdekes, hogy a főtengelyen nincs kúpos kötés. Mindent finom hengeres illesztéssel oldottak meg. Egészen könnyen szerelhetőek a dolgok, csak meg kell őket indítani. A hátsó főtengely szimmering jó állapotú, és forgásirányos:
Most már szépen látszik a blokkösszefogó csavarok vége:
Egyiken-másikon még ott a gyári piros festékjelzés:
Egészen meg vagyok hatódva. Úgy néz ki, ezt a blokkot én fogom először megbontani.
A következő lépés az olajszűrő környezetének megtisztítása volt. Így néz ki az olajszűrő:
Nem vacakoltak, eredeti Bosch volt rajta. A tartóöntvény egész szép színű lett kis mosogatás után:
A fenti két gomba szemre egyforma, de a saru csatlakozások eltérő méretűek. A szerelési könyve szerint hőgombák vagy olajnyomás gombák vannak erre, évjárattól függően. A csavarok állapota a szokásos. A fejüket kikezdte a rozsda, a belsejük ép:
Töprengek erősen, érdemes-e kicserélni az ilyen állapotú csavarokat, vagy elég a fejükkel csinálni valamit, valahogy rozsdamentesíteni. Ez a tartóöntvény belseje:
Az a szürke hengeres dolog eléggé szelepnek tűnik. Vagy túlnyomás szelep, vagy megkerülő szelep eldugult szűrő esetére, majd kilogikázom. Természetesen itt is van tömítő O gyűrű:
A motor elején turkálva leszedtem a golyóscsapágyat a főtengelyről. Lehúzó nem kellett, csavarhúzóval megindítva szépen lejött ez is:
Igazi SKF csapágy, nem vacakoltak. Tényleg ez az axiális támcsapágy, mögötte ott a siklócsapágy persely:
Maradt a blokk oldala, a szekunder levegő csövek. A könnyebb hozzáférés érdekében kivettem a gyertyákat. Ez látszik a gyertyanyílásokon benézve:
Ezen a kis lukon kell bejönni az éghető keveréknek, és az égésnek kiáramlani vissza az égéstérbe. Persze, hogy ész nélküli dúsítás kell, hogy hidegen ne csapódjon le az összes benzinpára a falra. Persze, hogy hidegen, pár tíz másodperc járatás után leállítva beköpi a gyertyát, és nem indul újra. Nem elég, hogy az égéstér előnytelen alakú, még ez a megoldás is... hajaj. Rejtélyes számok a gyertyanyílás alatt:
Ilyen a szekunder levegő visszacsapó szelepe:
Odabent szivacsszűrő lakik, és biztos valami mechanikus izé, hogy ne jöjjön vissza a kipufogógáz. A szelep végén hollander, azon elosztó. Ilyenek a csőcsatlakozások:
A rozsdából ítélve eléggé rozoga állapotúak. További probléma, hogy az alul a kipufogó résnél levő hollanderek nem hajlandóak mozdulni. Lehet, hogy a két túlsó hollander végnél el fog kelleni vágni a csövet, és brutális módszerrel kivenni a hollandereket. Ez azért is valószínű, mert a csöveket mozgatva úgy tűnik, azon a részen szivacsosra vannak rohadva, minimális a hajlítási ellenállásuk. Kérdés, ilyen kúposított csővég mennyire gyakori, hogyan és mint lehet esetleg legyárttatni.
A dolgok jelenlegi állása szerint pucér a blokk. Jöhet a nagy levegő, és a tárcsák-dugattyúk bontása. Friss fejjel fog kelleni nekilátni.
Utolsó kommentek