Img_5079b.jpg

Ro 80 blog

Vettem egy régi, nagyon érdekes, nagyon rozsdás autót. Csinálgatom a garázsban, amíg tart a türelem, idő, érdeklődés.

Utolsó kommentek

  • Rocko-: :( (2017.12.03. 12:42) 198
  • petrol pet: Mióta nálunk a feleség angoloktól hazahozott jobbkormányos C3-asa itt parkol, legtöbbször azzal ugrálok, ha kocsival kell mennem valahova. Nem mindegy, hogy 8-9, vagy 5-6 liter a városi fogyasztás (... (2016.07.23. 22:58) 193
  • bervas: @petrol pet: Szenvedtek? Konkrétan újratervezték a mechanikát, úgy lett a forgódugattyús őswankelből bolygódugattyús NSU wankel. Egyébként okosan átgondolt szerkezet, csak rittig az elején és jo... (2015.09.24. 15:41) 183
  • bervas: @petrol pet: A klasszikus Mazda blokkokat sokkal egyszerűbb szerelni, azok egyemberesek. Vannak videók róla a tecsőn. Ez az új szerintem minimum közvetlen befecskendezős lesz, meg tripla gyertyá... (2015.09.24. 15:37) 183
  • petrol pet: totalcar.hu/magazin/hirek/2015/09/22/mazda_a_wankel_meg_nem_halott/ Nnnna, majd én megvárom ezt az újabbat, hátha az egszerűbb lesz belülről :) (2015.09.22. 13:59) 183
  • Utolsó 20

25

2012.11.18. 21:27 | bervas | Szólj hozzá!

Minden készen állt az első dekni leszereléséhez. Kicsit félve tettem a csillagkulcsot az első csavarra. A rozsdás fej és a mosás után is oxidos dekni nem sok jót ígért. Erre tessék, ez jött ki:

Dsc00053b.jpg

A csavarok gyakorlatilag hibátlanok, jól bírta a kadmiumozás. Mindegyik pattanva jött ki. Már csak le kellett venni a deknit:

Dsc00054b.jpg

Csiribí, csiribá, lássuk a túloldalt:

Dsc00055b.jpg

Ugye nem gondolták volna? Egyszerűen hibátlan. Gyakorlatilag új felület. Az olajiszap minimális mennyiségű. Középtájon fent a gyújtás elosztó helye. A fogaskerék az olajszivattyú hajtás csigakereke. Felette a háromcsavaros kerek izé a segédtengely csapágya. A három csavar nem egyforma távolságban van, hogy csak egyetlen helyzetben lehessen összerakni. Felül nút az olaj odavezetésnek. Igényes megoldások. Bal lent a lyuk, amit be fog kelleni foltoztatni:

Dsc00058b.jpg

A dekni mögött a motor elejében ezt látni:

Dsc00059b.jpg

Középen fent a főtengely. Balra a segédtengely, ami mindent hajt. A felfele mutató nyelv az AC lemezkarja. Balra lent a fő olajszivattyú. Méretes darab. A hajtása nem látszik, teljesen tokozott. Elöl az O gyűrűnél az olaj táp jön a nyomatékváltóhoz. Jobbra a nagy csövön megy az olaj a motorba. Nézzük kicsit a szivattyút:

Dsc00071b.jpg

Megvan a szívó drótkosár, a védő lemezkosár. A hajtó fogaskerék nagyon be van csomagolva.

Dsc00074b.jpg

Itt a hátsó fedőlemeznél látszik a nagy buzgalom oka. Az a halovány koszcsík középtájt az olajszint. Ez a fogaskerék az olajszint alatt dolgozik. Azért csomagolták be, hogy minimálisra csökkentsék az olajkavarási veszteséget, és vele az olaj melegedését. Még egy elegáns megoldás.Épp csak annyi fog látszik ki, hogy kapcsolódhasson a segédtengelyhez.

A szivattyú mögött ez látszik:

Dsc00075b.jpg

A dolog külsőre lemez, de meglepően nehéz. Ez az olajhűtő, tudományosan az olaj-víz hőcserélő. A hűtővíz az csak az epitrochoid házakban kering, a főtengelyt és a bolygódugattyúkat az olaj hűti. Sőt, a motorolaj a nyomatékváltó veszteséghőjét is magával hozza, ezért kell nagy hőcserélő:

Dsc00078b.jpg

Dsc00079b.jpg

A két nagy furat a vízé, a két kicsi a motorolajé. Bekukucskálva látszik, milyen lamellás kialakítású a hőátadó felület.

A blokk elejében rengeteg furat látszik. A tömítéseket jellemzően O gyűrűkkel oldották meg. Ennyi van elöl:

Dsc00080b.jpg

A gyűrűk külön képen:

Dsc00083b.jpg

Remélhetőleg mind szabvány kereskedelmi áru.

Ezután a blokkban nem maradt más, mint a segédtengely. Az azonban nem akarózott kijönni, mintha fogta volna a vákuumszivattyú hajtása. Nem volt mese, azt is le kellett műteni. A szerelési könyv valahogy komplikáltan írta le a vákuumszivattyú leszerelését, arra emlékeztem. Hogy miért és hogyan, arra nem. Néhány perc óvatos mozgatás után lejött a szivattyú, és a trükkös hajtás:

Dsc00086b.jpg

A szivattyú szintén Pierburg. Sok korabeli motoron látni hasonlót, főleg dízeleken. Hangosan hörög, szuszog, látványosan működik. Ez az alja:

Dsc00087b.jpg

Profilos gyűrű tömíti, talán sikerülni fog O gyűrűvel leváltani. A hajtása trükkös. Mintha kis kampó lenne a villában, nem?

Dsc00089b.jpg

Ez a hajtórúdja. Masszív szerkezet, szép klasszikus alakú alkatrész. A végén csapocska, ez megy bele a szivattyú kampós végébe. Ilyen összerakva:

Dsc00090b.jpg

Most már lejöhetett a segédtengely:

Dsc00094b.jpg

Kicsi, de komplikált alkatrész. Ferde fogú fogaskerék, csavarkerék, és két excenter egy tengelyen. A tartócsap is gondosan megmunkált, olajozó furatokkal ellátott:

Dsc00096b.jpg

A tengely mögött fémszínű terelőlemez látszik:

Dsc00097b.jpg

A három csavar kicsavarása után nemcsak a lemez, hanem egy öntvényfedél is felszabadul. A fedél mögött golyóscsapágy. Úgy tűnik, ez a főtengely axiális csapágyazása.

Dsc00100b_1.jpg

A főtengelyből kivettem az íves reteszt, majd ismét lehúzó kellett a fogaskerék lecsalogatásához. Továbbra sem kúpos a tengely csak nagyon finom az illesztés. Kézzel hajtva a lehúzót simán lejött minden.

A bejegyzés trackback címe:

https://ro80.blog.hu/api/trackback/id/tr914913495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása