Takarítottam kicsit a kocsi belsejét. Ezek itt a hamutartók:
Döbbenetesen jó állapotúak. Darabonként fél zacskó savanyúcukor papír volt bennük, Találtam Mamba papírt és 82-es éttermi blokkot. Mond még valakinek valamit az, hogy Mamba? Cigihamunak nyomát sem leltem. Nem dohányzó egygazdás kocsi, tényleg.
Az ülés zsebekben gyerekkincsek, például a tulaj fiának képei. Középen a Bud Spencer kép. Bravo Autogramcard van a hátuljára írva.
Az utastér után a motortér következett. Tovább áztattam a szervoszivattyú tárcsáját. Aztán megtámasztottam egy acélrúddal, és a hosszú krovaszárral sikerült kinyitni az központi anyát. Ez a tárcsa sem akart kézzel lejönni. A háromlábú lehúzóra ellenben reagált: kézzel, könnyedén hajtva jött le vele. Utána a két rögzítőcsavart kivéve csak félre kellett húzni a motorblokkról. A kormányszervó rendszer átnézése és rendbetétele külön programpont lesz a motor után.
Maradt a kipufogó. Látják a felső rögzítőcsavarokat?
Én sem láttam. Valahol a szívócsonk alatt, a nagy hővédő lemez mögött kell lenni a felső két rögzítőcsavarnak. Nincs mese, le kellett pakolni mindent felette és körötte. A karbuval kezdtem.
A karbu két csavarja tartja a vékonycsöves szabályozó vákuumrendszer két mágnesszelepét. Ilyenek levéve:
Tisztességes polip, analóg szabályozástechnika. A bal csőpár az előgyújtást mozgatja előre-hátra az elosztó membrándobozán keresztül. Egy-egy cső megy a szívócsonkokba, egy a légszűrőbe, egy a szívatóba. El ne felejtsem, mire egyszer újból össze kell rakni. Az összes cső döglött, hasadt, kikeményedett. A rendszer a katalizátor működéséhez hangolta megfelelőre a gyújtást.
Aztán lejött a karburátor. Solex 32 DDITS. Esőáramú ikerkarburátor, hengerenként egy-egy torokkal és úszóval.
Bal oldalon a szívató elektromos fűtéssel és vízfűtéssel. Jobb oldalon a gyorsító rendszer.
Baloldalt a hosszú kar a keverék olajszivattyú állításához megy. Érdekes, hogy a karbuban vannak a tőcsavarok, nem a szívócsonkban. Pillangószelep ellenben nincs benne, csak a szívató két pillangója. A benzin csőcsonkok két oldalán látszik a két úszóház.
Ennyi látszik levett karbuval. A szívócsonk is erősen karácsonyfa jellegű. Vezet bele néhány cső és csőcsonk.
A két kis hordó egy-egy segédlevegő betápláló mágnesszelep. A függőleges csövek a levegőcsőből szívnak a karbu előttről. Itt már lekerült az árnyékoló lemez, kukucskál a kipufogó hátsó felső csavarja. Még mindig nem egyszerű hozzáférni. A következő képen az első felső csavar kukucskál, látják?
Nem volt mese, le kellett jönnie a szívócsonknak. A kipufogó csavarok színe akár rozsda is lehet, nincs ok a bizalomra. Meglehetős hely kell, hogy erős szerszámmal oda lehessen férni.
Így néz ki a szívócsonk:
Számoljunk csőcsatlakozást: víz be és víz ki, szervó vákuum be, szabályozó vákuum hengerenként be, segéd levegő hengerenként be, ez 7 db csőcsonk.
A poén kedvéért itt laknak a pillangószelepek, az alapjárati és a keverékszabályzó csavarok is. Minek egyszerűen, ha lehet komplikáltan is?
Ez maradt a blokk oldalán. A motor kerületi szívású és kipufogású.
A Wankel tudorok szerint ez az elrendezés jár nagyobb csúcsteljesítménnyel, cserébe kisebb a nyomatékcsúcs és magasabb fordulatszámnál van. Ilyen elrendezésűek a japán tuning Wankelek. A hétköznapi japán Wankelek (Mazda) oldalszívásúak. Ekkor tárcsánként két szívórés van a tárcsa két oldalán, az epitrochoid házon csak a kipufogó rés. Ezzel kisebb a csúcsteljesítmény, cserébe emberbarátibb a nyomatékgörbe.
A felső két csavartól féltem, de meglepően könnyen lejöttek. Alig kellett kalapálni. Hja kérem,önzáró rézcsavarok:
Az alsó rézcsavarokhoz sajnos igen borzasztó hozzáférni. Ott nincs mit lebontani, egyszerűen nincs hely. Meg is forgott a kulcs mindkettőn. Most azon töprengek, milyen értelmes módon lehet közel 0 helyen megindítani két kerekre sarkazott önzáró réz anyát. Legrosszabb esetben a csonkkal együtt varázsolom ki a blokkot. Talán van annyi hely a kaszniban. Emellett kéne szerezni zsiráf emelőt, mert így már nehéz lesz kézzel, rúddal-lánccal kiszedni. Emelni legalább egy ember kell zsiráf esetén, anélkül kettő. Egynek meg mindenképpen a blokkot kell igazgatni, hogy ne akadjon bele semmibe a kipufogó csonk.
Mellékesen kitermeltem néhány folyóméter vízcsövet és szervó vákuumcsövet, míg eddig eljutottam. Félelmetes mennyiségű cső van a kocsiban.
A blokkon gyakorlatilag az AC, a keverék olajszivattyú és a vákuum szivattyú maradt. Úgy tippelem, még egy nap munka, és lehet kiszedni. A kuplungot és a kipufogót kell szabaddá tenni, meg a nyomatékváltó tápcsöveit lebontani. A kuplung és az alsó blokkcsavarok kis fetrengés árán bakolás nélkül hozzáférhetőek.
Utolsó kommentek