Egy egész estét böngésztem a neten a vízcső után. Végül amerikai és német oldalakon leltem nyomra. Két autóban volt olyan cső, ami talán jó lehet alapanyagnak. Elballagtam a helyi unixba, ahol az épp unatkozó eladó srácok pillanatok alatt kitették a képernyőre az egyiket... ami pont jónak tűnt. Be is rendelték, mondták, nem kell megvenni, ha nem lesz jó. Jó lett:
Megfaragtam kicsit a tapétavágó késsel, és büszkén ül a helyén. Aztán szabtam, mértem és vágtam, ahogy nagyszülőtől láttam kölökkoromban. Lassan beleköltözött a 11 folyóméter a motortérbe. Pár kép a csövekről:
Vákuum szervó és gyújtás szabályzó vákuum.
Itt már vízcső is látszik. Még azt mondják, hogy a németeknél rendezett a motortér...
Csövek mindenütt, minden mennyiségben. Abból a hosszú kiindulási csőből ez a rövid alsó cső lett:
Becsöveztem a tágulási tartályt. Nagyon Skodára emlékeztet:
Ez már műanyag, a régebbieké lemez volt. Feltettem a régi ékszíjakat. Elég vacakok, de arra tökéletesen jók, hogy leszedjék a porrozsdát a szíjtárcsák hornyából. A két szíj egyforma méret, de eltérően vannak megnyúlva:
Ha lepucolták a tárcsákat, jönnek az új szíjak. A csövezés befejezéséhez be kellett tenni a hűtőt. Rendes német autóhoz méltón a hűtő Behr:
Zuhanycsővel feltöltöttem, megnéztem: nem folyt. A teste réz, csak a peremezve rátett acéllemezek rozsdásak kicsit. körben 1x2 cm-es szivacsbetét szigeteli a menetszelet. A légtelenítő csavar és menete hibátlan:
Bekerült a hűtő, helyükre kerültek az utolsó csövek. A fűtéscsap zárva van, kapcsolókarja törött, azt rövidre zártam. Eléggé megtelt a motortér:
Vettem egy nagy levegőt, és elkezdtem felönteni a rendszert fagyállóval. Öt liternél még meg se szólalt, csak nyelte a folyadékot. Hét liternél is csendes volt, Nyolc és fél liternél hallottam, hogy kezdi feltölteni a hűtőt, addig a blokk ette a vizet. Kilenc liternél megtelt a hűtő, el lehetett zárni a légtelenítőt. Belement a teljes tíz liter.
Néztem, mi folyik és merre. Elsőnek a fűtés bemenő csonkja csöpögött. Bilincs mozgatással, újrahúzással megszűnt a probléma. Aztán vártam kicsit, de minden száraz maradt. Ekkor nekiláttam indítózni, jó hosszúakat. Hadd dolgozzon a szivattyú, legyen nyomás a rendszerben. Két randa csurgás jelent meg. Egyik a szivattyú egyik beömlő csonkjánál, a másik valahol a kuplung táján a blokk alatt. Most kicsit áll a motor. Vagy megáll a szivárgás, mert eltömíti a rendszerben levő kosz, vagy hozzá fog kelleni nyúlni. Viszonylag elégedett vagyok, mert a tömítési helyek számához képest elenyésző a szivárgások száma.
Becsavartam a gyertyákat, és úgy is indítóztam. Kétütemű stílusban pöfög a katalizátor. Van kompresszió, fogja az önindítót.
Még össze kell kötni a karbuval a keverék olajszivattyút. Kell rendes benzincső, kanna, és tesztelni az AC-t, karbut. Emellett nézegetem a kipufogó kúpos tömítéseket. Lesz az is, és akkor felakasztom a rendszert egy teszt erejéig.
Utolsó kommentek