Img_5079b.jpg

Ro 80 blog

Vettem egy régi, nagyon érdekes, nagyon rozsdás autót. Csinálgatom a garázsban, amíg tart a türelem, idő, érdeklődés.

Utolsó kommentek

  • Rocko-: :( (2017.12.03. 12:42) 198
  • petrol pet: Mióta nálunk a feleség angoloktól hazahozott jobbkormányos C3-asa itt parkol, legtöbbször azzal ugrálok, ha kocsival kell mennem valahova. Nem mindegy, hogy 8-9, vagy 5-6 liter a városi fogyasztás (... (2016.07.23. 22:58) 193
  • bervas: @petrol pet: Szenvedtek? Konkrétan újratervezték a mechanikát, úgy lett a forgódugattyús őswankelből bolygódugattyús NSU wankel. Egyébként okosan átgondolt szerkezet, csak rittig az elején és jo... (2015.09.24. 15:41) 183
  • bervas: @petrol pet: A klasszikus Mazda blokkokat sokkal egyszerűbb szerelni, azok egyemberesek. Vannak videók róla a tecsőn. Ez az új szerintem minimum közvetlen befecskendezős lesz, meg tripla gyertyá... (2015.09.24. 15:37) 183
  • petrol pet: totalcar.hu/magazin/hirek/2015/09/22/mazda_a_wankel_meg_nem_halott/ Nnnna, majd én megvárom ezt az újabbat, hátha az egszerűbb lesz belülről :) (2015.09.22. 13:59) 183
  • Utolsó 20

33

2012.12.07. 22:17 | bervas | 1 komment

Törtem kicsit a fejem a fedélen látható kopásnyomokon.

A szervizkönyv szerint 0,2 mm kopásig jók a fedelek. Ha mélyebb a kopás, akkor csere. A csere persze nem lehetséges, új fedél már nemigen van.

Futottam egy kört az interneten. Némi tapogatózás után rábukkantam Rolandra, aki a Mazda Wankeleinek avatott ismerője. Rendkívül korrekt ember, pillanatok alatt mondott technológiát és árakat. Az árak megfelelnek az átlagnak, de nekem kicsit most sok lenne. Mielőtt ész nélkül nekiugornék, meg akartam mérni a kopást, hogy egyáltalán a hivatalos határ alatt van-e.

Körbekérdeztem az ismerősi kört, ki milyen mérési lehetőséget tud. Közben játszottam kicsit mérőórával, de semmi értelmes értéket sem tudtam kimérni. Lehetséges, hogy ilyen kicsi lenne a kopás? Az oldaltömítés szélessége bőven mm alatt van, a kopásnyom mélysége 0,1 mm nagyságrend maximum. Finom mérés kellett, finom eszközökkel. Így jutottam el a BME-re, Eleőd András professzor tribológiai mérőszobájába. A motorblokkhoz korban hozzáillő, veterán felületmérő műszerrel próbálkoztunk:

Dsc00225b.jpg

Lemezjátszó karjához hasonló kis csúcs próbálkozott letapogatni a felületet:

Dsc00230b.jpg

A műszer legnagyobb lökete 10 m volt. Ilyen hosszú vonal mentén tudta kiírni a felület alakját. A kart úgy állítottuk be, hogy lehetőleg merőlegesen haladjon át az árkon a löket közben. Így zajlott egy mérés:

Eközben a mutatók mutatták az érdesség mélység (Rt) és átlagos érdesség (Ra) értékeket:

A mért profilt korhű módon hőpapírra nyomtatva kaptuk meg. A műszer viccesen alacsony kopásértéket mutatott, ezért három különböző helyen is megmértük az árkot.

Dsc00229b.jpg

A lényeg a fenti képen látszik. Van egy pici árkos kopás, ahogy a diagram mutatja. Mellette felgyűrődött az anyag, ezért lehet karakteresen érezni kézzel, és ezért látszik annyira a fénytörése. Abszolút értékben viszont a kopás nagyon kicsi. Az érdesség mélység legfeljebb 2 mikrométer, azaz 0,002 mm. Ami a másik trükk, hogy a tömítés által bejárt felület simább, a be nem járt nyersebb, más az érdesség.

Az érdesség mélység a legmagasabb és legmélyebb tapintott csúcsok átlagából jön ki, azaz jellemzi a mért szakasz alakját. Most azon gondolkodom, jól mértünk-e, nem inkább a hullámosságot kellett volna-e nézni. A diagram követi a felület síkját, ezzel nincs gond. Ha az árok mélysége valóban a felületi érdesség csúcsok nagyságrendjébe esik, alapos tisztítás és az O gyűrűk cseréje után lehet összerakni a blokkot.

Köszönöm Eleőd professzornak a mérési lehetőséget.

A bejegyzés trackback címe:

https://ro80.blog.hu/api/trackback/id/tr254953662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2012.12.08. 09:48:55

ma is tanultam valamit. :)
süti beállítások módosítása