Ma megint haladtam egy sort, világosodtak dolgok. Ez volt a kiindulási állapot:
Poros kosz, tétova alkatrészek. Csavarlazítóval befújkáltam, amit kellett. Nekiestem a vízpumpa szíjtárcsájának. Az M5 csavarok hamar kijöttek. A tárcsa azonban nem akart leesni az agyról. Háromlábú lehúzóval kellett dolgozni. Folyamatosan mozgott a tárcsa, azzal könnyen lejött.
Addigra megáztak a rozsdás csavarok. Kitekertem az oldalanként négyet, és kivettem a hűtő feletti első kereszttartót. A randa kinézet ellenére egyetlen csavar sem rohadt össze, kijött korrektül mind. Így már könnyebb volt hozzáférni a maradékhoz. Porecsettel láttam neki lepucolni a koszt. Porzott, száraz volt, könnyen pergett lefele. A blokk tetejével kezdtem.
Levettem a szekunder levegő kompresszor konzolját és a trafó konzolját. Alatta is lepucoltam a koszt, mentem eggyel lejjebb.
Leszedtem a maradék csöveket a vízszivattyúról, és ennek is kicsavartam a csavarjait. Itt is rozsdafészek volt a csavarfej, de alatta tiszta kadmiumsárgák a csavarszárak, menetek. Itt különösen sok volt a mindenféle lerakódás, porzós fehér is, pl. hűtővíz, meg sűrű sárgás, mint tömítőpaszta. Gumikalapácsos noszogatásra lejött a szivattyú. Mögötte kellett lennie a mosogató fémdörzsinek, kíváncsi voltam, mi hogy működik. Hamar kiderült. A szivattyú teljesen zárt, fémlap van a hátulján:
Elnézést az újfent pocsék képminőségért. Kölcsön géppel próbáltam dokumentálni, nem sikerült nagyon összebarátkozni. A nagy sárga fémlap háta mögött, a túloldalon lakik a járókerék. Jobboldalt a vörös izé egy vízcsatorna, tele félig megkövült tömítőanyaggal, vízkővel, ki tudja. Ez nem nagyon dolgozott. A pumpa csapágyai, csúszótömítései cserések, kopottak. A fémlap mindkét oldalán tömítés. A dörzsi szivacs nem a víztérben lakik, hanem:
Újfent elnézést a minőségért. Szóval a dörzsi a kartergáz olajcsapdája. Hibátlan állapotú, fémtiszta, rozsdamentes. Annyira nincs hely a blokk elején, hogy ez elé került a vízpumpa. Alul látszik a vízszivárgás oka: döglött az O gyűrű, mert nem méretpontos, de legalább vastagon megtaknyolták pasztával. Ez a szivattyú nyomó oldala, itt megy a víz az olajhűtőbe. Eszerint tehát felette minden száraz, alatta maradhatott víz. És tényleg, a likba belenézve ott zöldell a fagyálló. Szétszedés előtt le kell engedni a tárcsák alján a leeresztőcsavarnál. A motor tehát nagy valószínűséggel nincs szétfagyva, ellenben esélyesen meg van főzve itt-ott. Muszáj levenni a tárcsákat, és cserélni a tömítő O gyűrűket.
A talált hibaokon felbuzdulva bontogattam tovább. Megkerestem a O jelzést a lendkeréken, és próbáltam lefényképezni ebben a helyzetben a megszakító rotor állását. A rotor nagyjából egy irányban állt a membránkamra karjával. Kicsavaroztam az elosztófej tartóvilláját. Kis kalapálásra megindult az elosztófej felfele. A jobb hozzáférés érdekében leszedtem a nyomatékváltó tápcsövét. No igen, itt a motorolajjal megy a nyomatékváltó, nem váltóolajjal. Az elosztófej blokkon kívüli része poros-koszos, a belseje fémtiszta. A hajtó fogaskerék is. Nem értem, hogyan lehetett, de ez van. A likon benézve látszik, hogy minden fémtiszta, rozsdamentes.
Nem értem, hogy lehet ez, ha a blokk karterja likas volt, az olaj elfolyt, körötte meg szó szerint porrá mállott itt-ott a kaszni.
A nagy tekergetés közben jó volt hallani, hogy a vákuum szivattyú ép, szépen hörög. Lekaptam az önindítót is. A csatlakozók állapotát elnézve az sem volt nagyon bántva. A belseje finom szagú, tiszta. A kormányszervó szivattyúja egyelőre nem akar lejönni, elakadtam a tárcsarögzítő csavarnál.
Elakadtam továbbá az emelésnél. Kaptam bakokat, de nem tudom, hova tegyem. A hossztartók első része alulról kasznielemmel burkolt, nem férni hozzá. Ahol hozzáférni a lengőkarok táján, porrá van rohadva. Még kicsit nézegelődök.
Elakadtam a katalizátorral is. Négy csavar fogja a blokkhoz, abból az alsó kettő hozzáférhető valamilyen szinten. A felső kettő valahol a szívócsonk alatti benzinösszefogó lemez takarásában van. A benzinösszefogó lemezt a kipufogó felől lehet rögzíteni. Ezen még kicsit elmolyolok. Lehet, bontani fog kelleni sorban a keverék olajszivattyút, az AC-t, meg a vákuumszivattyút. Tán a szívócsonkot is, kiderül. Lesz min gondolkodni a héten.
Szeretnék eljutni olyan állapotig, hogy ki lehessen venni a blokkot. Az alsó blokkösszefogó csavarokhoz alá kell mászni a kocsinak, tehát bakolni kell.
2012.10.14.
Utolsó kommentek