Eljött az ideje, hogy beleássam magam a gyorsító rendszerbe a karburátorban. Ilyen a Solex 32DDITS fedél nélkül:
Két torkú iker karburátor, még a gyorsító spricni is kétvégű. A bal alsó sarokban a gyorsító szivattyú:
Itt látszik az, aminek nem kellene ott lennie. Három zömítő ütés nyoma a kerek zárólemez körül. A másik karbun nem volt ilyen. Kalapács, kis- és nagy csavarhúzó, meg alátét fa alkalmazásával sikerült kiküszöbölni a zömítéseket és kipiszkálni az érdekes részt. Úgy robbant ki, hogy fele a földön, fele a doblemezben landolt össze-vissza. Pedig nem is sok alkatrész:
Ez maradt a helyén a karburátorban:
Csavar nincs alatta, és nincs a kivett alkatrészek között sem. Akkor mi akadhat és pattanhat?
Megpróbáltam összerakni a rendszert, hogy megértsem.
A műanyag dugattyú és a fém rúd valószínűleg barátok. A rúd bal vége nyomja a dugattyút, jobb vége kapja az erőt a gázrudazattól. Érdekes, hogy a hengeres részek átmérője lépcsőzött: középen kisebb, mint a két végén. Hogy rakódik ez össze?
Ha az ember erősen nyomja, a fém orr átpattan a dugattyú nyakán, és bent szabadon kószál. A dugattyúrúd körülbelül 10 mm-t tud oda-vissza mozogni a dugattyúban. Ez lehetett a pattanó hang. Kérdés, hogy dolgoznak itt a rugók? Egy próba összeállítás:
A dugattyúrudat és a dugattyút egy erős rugó tartja a lehető legmesszebb egymástól. Az erős rugó ereje nem haladhatja meg a dugattyú és a rúd szétpattintásához szükséges erőt. A dugattyú gyönge rugó ellenében támaszkodik fel a fészkében. Ez a rendszer így stabil, nincs szükség az alumínium fedél rögzítésére. A helyére visszarakva rendben nyugton marad.
Valószínűleg az történhetett, hogy már piszkálták a karbut, és ezt a részt rosszul rakták össze. A szétröppenő rugós rendszer ellenében a fedél bepontozása tűnt jó megoldásnak.
A rendszer összerakása után megejtettem egy próbautat. A kocsi szépen reagált a gázra, csak az alapjárat vacakolt kicsit. Remélhetőleg ezt a részt gatyába ráztam.
Utolsó kommentek