Img_5079b.jpg

Ro 80 blog

Vettem egy régi, nagyon érdekes, nagyon rozsdás autót. Csinálgatom a garázsban, amíg tart a türelem, idő, érdeklődés.

Utolsó kommentek

  • Rocko-: :( (2017.12.03. 12:42) 198
  • petrol pet: Mióta nálunk a feleség angoloktól hazahozott jobbkormányos C3-asa itt parkol, legtöbbször azzal ugrálok, ha kocsival kell mennem valahova. Nem mindegy, hogy 8-9, vagy 5-6 liter a városi fogyasztás (... (2016.07.23. 22:58) 193
  • bervas: @petrol pet: Szenvedtek? Konkrétan újratervezték a mechanikát, úgy lett a forgódugattyús őswankelből bolygódugattyús NSU wankel. Egyébként okosan átgondolt szerkezet, csak rittig az elején és jo... (2015.09.24. 15:41) 183
  • bervas: @petrol pet: A klasszikus Mazda blokkokat sokkal egyszerűbb szerelni, azok egyemberesek. Vannak videók róla a tecsőn. Ez az új szerintem minimum közvetlen befecskendezős lesz, meg tripla gyertyá... (2015.09.24. 15:37) 183
  • petrol pet: totalcar.hu/magazin/hirek/2015/09/22/mazda_a_wankel_meg_nem_halott/ Nnnna, majd én megvárom ezt az újabbat, hátha az egszerűbb lesz belülről :) (2015.09.22. 13:59) 183
  • Utolsó 20

125

2013.08.20. 14:57 | bervas | 22 komment

A lényeg:

Reggel úgy láttam neki a munkának, hogy ma indítok. Megpróbáltam lebontani a maradék O gyűrűt a bal hátsó kipufogó tartókonzolról, hogy feltehessem a rendszert. Sajnos a hármas kötöződrót, amellyel a gyűrűt odatákolták, erősebb volt, mint a konzolt a csomagtér padlóhoz rögzítő korrodált hegesztés. Annak a tervnek tehát lőttek, hogy saját erőből megy a kocsi ide-oda. Jött a B terv. Kerestem néhány fakockát, és azokra tettem fel a kipufogó rendszert. Nem esztétikus, nem biztonságos, de a Wankel indításához kell a teljes kipufogó rendszer.

Amikor ezzel kész lettem, nem volt más hátra, mint benzinnel feltölteni a rendszert, betenni a feltöltött akkut, és reménykedni. Kerestem valami csövet, egy olajoskannát félig töltöttem benzinnel, és nekiláttam feltölteni az AC-t. Tíz másodperc pörgetés után nyomott az AC, mehetett a benzincső fel a karburátorra. Újabb öt másodperc indítózás, és megtelt a karbu, érződött a benzinszag. Még egyszer leellenőriztem, szikráznak-e a gyertyák, majd mentek a helyükre. Hossz és görbeség alapján megsaccoltam, melyik gyertyakábel melyik hengeré lehet, és helyére tettem a pipákat. Beültem a kocsiba, és nekiláttam indítózni.

Pár fordulat után már gyenge röfögés hallatszott, mintha egy henger ébredezne. Pumpáltam párat a gázon, újra indítóztam. Nemsokára felberregett a motor. Kegyetlen kék füst jött ki a kipufogóból. Hiába nyitottunk ki minden lehetséges ajtót-ablakot jóelőre, alig kaptam levegőt. A biztonság kedvéért 1:40-es keverékkel indítottam, és még benne volt a kipufogóban az összerakás olaja, úgyhogy nagy volt a kék gőz. Hamarosan lett alapjárat:

A motor meglepően szépen muzsikált az érzésre beállított gyújtással. Reagált a gázra, egyenletesen járt. Hamar megitta a liter benzint az edényből, ekkor leállt. Újra töltöttem az edényt. Gyorsan megnéztem, olaj-víz folyik-e. Minden rendben levőnek látszott, indítottam újra. Hadd melegedjen a motor, igazodjanak a tömítések, az alkatrészek. Közben a gáz marta az orrom, folyt a könnyem, nem győztem kimenni a szabad levegőre szellőzni.

A kocsiba visszaülve faszén szagot kezdtem érezni. Szóltam a szülőnek, nézzen a kocsi alá. Azt mondta, vörösen izzik a kipufogó. Leállítottam a kocsit. Fogtam az emelőt, gyorsan kikaptam a fakockát a kipufogó első szakasza alól. Még csak parázslott, a kocsi nem gyulladt ki. Gyárilag itt hővédő rács van, ezek szerint nem véletlenül. A szekunder levegőtől és a melegtől beindult a katalizátor, és villámgyorsan átfűtötte a rendszert, kiégette az összegyűlt szerelési olajat.

Az ijedtség elmúltával, kis szellőztetés után újra járatni kezdtem a motort. A kipufogó gáznak emberibb szaga lett, már nem marta a szemem. Emelkedett a vízhőfok, kinyitott a termosztát, légtelenedett a rendszer. Kapcsolgattam a váltót. Rükvercre reagált, egyest valamiért nem akart kapcsolni. Kettes jól ment, de a terhelés azonnal megfojtotta a motort. A hármas is kapcsolható volt. Valószínűleg a kipufogó beakadt a váltó rudazatba, azért nem ment az egyes. Kicsit állítottam a gyújtáson, így melegen szebben járt. A pontos állításhoz stroboszkóp fog kelleni. Így már volt meleg alapjárat. Közben a szivató teljesen kinyitott, a karbu állító rudazatai is megmozdultak:

Nem gondoltam volna pár nappal korábban. hogy 11 hónap alatt eljutok ide. A motor többszöri próbálkozásra pöccre indul, ahogy az első videón is látszik. A kuplung, a karbu, a szekunder levegő rendszer, a gyújtás, az AC, a katalizátor, a kormányszervó, a töltés, az elektromos rendszer mind működik.

Most azon töprengek, hogyan tovább.

Karosszéria lakatolás kellene nagyon, de annak a finanszírozása nagyobb lélegzetvételt igényel. A futómű nagyjából a kasznival együtt intézendő, fog kelleni jó néhány szilent és talán gömbfej. Ami rövid távon és egyszerűen mehet, az a tank kipucolása, a begyógyult tanksapka kiszabadítása, a benzinszint adó életre keltése, és hasonló apróságok.

Címkék: próba 80 indítás alapjárat NSU Wankel Ro

A bejegyzés trackback címe:

https://ro80.blog.hu/api/trackback/id/tr115468186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halálos_fogkefe 2013.08.20. 16:28:21

Az első videón még indítás előtt a gyújtással együtt az a pánsíp hang az AC?

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.08.20. 16:39:21

@Halálos_fogkefe:
A gyújtás levételekor kiengedi a vákuumot a tartályból, az hallatszik. A légszűrőbe pufogna, de az még nincs feltéve.

Rocko- 2013.08.20. 16:43:23

grat! :)

nem volt egyébként túl korai üzemkészre hozni a motort, nem fognak a tömítések újra kiszáradni, mire kész lesz a kasznizás?

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.08.20. 17:57:15

@Rocko-:

De, lehet, hogy túl korai volt.
A motor üzemképtelen volt, és egy motor javítási költsége összemérhető egy kasznizás költségével. Így, hogy a motor már oké, nyugodtabban fogom beletenni a pénzt a kaszniba.

Amíg a motor teljesen feltöltve, indíthatóan áll, nem lesz tömítésgond. A kasznizás-fényezés két éve alatt nagy baja nem lesz a friss tömítéseknek.

Rocko- 2013.08.20. 18:18:12

@bervas: értem, köszönöm!
várjuk, mihamarabb láthassuk az utakon! :)

tAB · http://tabblog.net 2013.08.20. 22:30:51

Mi az a füstölgő cső a motortérben a karbi mellett?

Halálos_fogkefe 2013.08.20. 22:32:48

@bervas: Ezt most nem teljesen értem. Mit keres az AC pumpában vákuum? Mechanikus meghajtású?

Virago_1000 2013.08.20. 22:50:41

@bervas: Grat.
Szep - ertem szebb a hangja, mint gondoltam volna. Nemtom miert, de olasz v6-ra emlekeztetett.
Keszult valaha is turbos wankel motor?
Ha ezen lenne egy turbo, mennyei hangja lenne.

Rocko felvetese amit en is akartam mondani. En a motort utoljara hagytam volna.

"Amíg a motor teljesen feltöltve, indíthatóan áll, nem lesz tömítésgond. A kasznizás-fényezés két éve alatt nagy baja nem lesz a friss tömítéseknek."
- legyen igazad, bar te mar megcsinaltal par(?) motorkerekpart, nalam jobban tudhatod.

En csak azt kivanom, adjon az Isten energiat, sok penzt a kasznizashoz, hegeszteshez, minosegi fenyezeshez.

"A motor üzemképtelen volt, és egy motor javítási költsége összemérhető egy kasznizás költségével."
- tapasztalataim alapjan cafolom ezt, bar a wankel motor felujitasa biztos tobbe kerul mint a dugattyus motore, mert spec. gep kell hozza, es kevesen ertenek is hozza. Nem tudom, van-e Magyarorszagon valaki, aki gepmunkakat tud vegezni wankel motoron.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.08.21. 07:06:12

@Halálos_fogkefe:

A kocsin vákuumszervó rendszer van külön vákuumszivattyúval és tartállyal. Annak a főszelepe hörög gyújtás ráadáskor és levételkor.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.08.21. 07:09:02

@Virago_1000:

RX-7-ben volt turbós Wankel.

Szakműhelyben felújított Ro 80 motor 3500 €.

Ami a motor-kaszni sorrendet illeti, csak azt tudom mondani, mint az egyszeri kovboj a kocsma előtt: én így szoktam.

Halálos_fogkefe 2013.08.21. 20:47:38

@bervas: Ja igen, értem.

@Virago_1000: RX-7 utolsó két generációjában volt turbós wankel, Cosmo is kapott belőle, meg valami négyajtós limuzinban is volt kis darabszámban

Béza Dániel 2013.08.23. 15:45:52

Nahát micsoda meglepetés :). Nagyon vártam már az indítást, de a legutóbbi posztnál még nem gondoltam,hogy a következőben a járó motort látom. Gratulálok, nagyon szépen jár, jó a hangja. Kiváncsian várom milyen lesz az úton, terhelés alatt.

Béza Dániel 2013.08.23. 16:01:01

@Halálos_fogkefe: Szerintem az eunos cosmo-ra gondolsz, ami bár két ajtós, de tényleg szedán, és egy turbós 3 tárcsás motor volt benne.

@Virago_1000: Bár én minden wankel motor hangját szeretem, szerintem a turbó nélküliek muzsikálnak legszebben.

Illusztráció:
3 tárcsás 20b mazda vankel turbó nélkül: www.youtube.com/watch?v=VTJN9n90w8Y

és ugyanaz a motort turbóval: vimeo.com/56483746

de mindlkettő szuper :)

deepwing 2013.08.23. 16:04:41

Ha mondjuk a rotorház sérült, azt lehet javítani vagy csak csere?

Béza Dániel 2013.08.23. 16:51:40

@deepwing: sajnos csak cserélni lehet

Halálos_fogkefe 2013.08.23. 17:11:13

@Béza Dániel: nemnem, RX-4 (Luce) utolsó generációja

petrol pet 2013.08.23. 23:16:26

Végre-végre! Nagy grat a kitartásodhoz, örülök, hogy sikeresen beindult, és szép is a hangja. Végülis, ezért volt a sok agyalás,munka és pénz. Kérdés inkább, hogy mi a cél. Ha az volt, hogy megismerkedj a Wankellal, az nagyjából azért megvan. Ha az, hogy egy felújított/restaurált kocsid legyen, amiből abban a pillanatban ki fogsz szeretni, amint késznek ítéled, akkor megint egy gyors, bukós eladás jön? :-( Vagy akkor ez a kocsi most már örökké jó lesz egy darabig? :)

Béza Dániel 2013.08.24. 11:47:36

@Halálos_fogkefe: Nahát, és tényleg :). Eddig mikor azokat a csúnya 80-as évekbeli 4 ajtós kocka mazdákat láttam wankel motorral, mindig azt hittem utólag rakták bele, de most hogy mondtad, utána néztem, és tényleg volt ilyen luce gyárilag 13bt-vel.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.08.24. 20:13:15

@deepwing:

Szerintem a sérüléstől függ. Láttam belga embert a neten olajkővel rotorházat reparálni.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.08.24. 20:17:47

@petrol pet:

Egyelőre messzi a vége. Az biztos, hogy ha most kiszállok, már nem bukok rajta anyagilag. Szaktudásban meg csak nyertem.

Teljes restaurálás után nullszaldó környékén tervezek lenni. Amíg nem mentem vele pár kört, nem tudom, mi lesz vele. Bármilyen kimenet lehetséges.
süti beállítások módosítása