A kocsival nem sok történik mostanában. Indul, megy, hoz-visz, pusztítja a benzint. Lepi a por, lassan a rácsöppenő nyálcsöppek is meglátszanak rajta, olyan vastagon. Tekintve, hogy mosni kellene, meg jön az esős évszak, belenéztem az ablaktörlő mechanizmus lelkivilágába. Így néz ki a rendszer fedőpanel nélkül:
Itt már némileg elcsodálkoztam. A szellőző rendszer ugyanis elég ősi jellegűen van szervezve. A friss levegőt ez a műanyag csappantyú ereszti be:
Ez mindentől függetlenül működik. A Moszkvicson volt ilyen külön levegőrendszer, úgy emlékszem. A fűtőzsalu beömlője alapesetben zárva:
Ezt külön kar nyitja, amely egyúttal a ventilátort kapcsolja. Ha tehát gyorsan meleget akarok, be kell csukni a friss levegő ablakot és maxra kapcsolni a ventilátort. Jó lesz tudni. A kezelési könyv ezt nem tárgyalja ilyen részletesen. Amiért szétszedtem mindent, az ablaktörlő mechanizmus a motorral:
Masszív darab, a motor önmagában vagy másfél kiló. Kiszedtem, szétszedtem. Borzalmas hangja volt, és igen lassan mozgott minden. A gömbfejeket szétkaptam, bezsíroztam. Az ablaktörlő tengelyeket is szétvarázsoltam, aztán megint leszakadt az arcom:
Igen, jól látják. Az ablaktörlő karok tengelyei szinterbronz perselyben futnak. Kb. 25 év kenetlen üzem után hibátlanok a karok és a persely is. Ezt a kocsit az örökkévalóságnak tervezték. Mutatom:
A bronzperselyt O gyűrű tömíti. Felette acél fedőgyűrű, felette seeger, felette műanyag por- és esővédő kupak. Hihetetlen. Az ilyen részletek mutatják, miért volt drágább a kocsi újonnan, mint egy mezítlábas Mercedes.
Közben meglett a varázsfurat, amelyik a vizet a lábtérbe engedi:
Ott vigyorog a szemes saru mellett. Jó nagy. Csavart tettem bele, meg sok tömítőpasztát. Pár nap, és újra vödrös tömörségi teszt.
A karok már szépen mozogtak, de még mindig borzalmas hangja volt a szerkezetnek. Kicsit szétbontottam a motort és a hajtóművet, hátha látok valamit. Ilyen volt a bele:
Ez a csigakerék, némi régi zsírral, és érintkező pályákkal. A fogazat bakelit, az agy talán poliamid, a tengely acél. Ez a csúszkasor a fedlapon:
Egyelőre nem értem pontosan a működését. A fent levő csavar a csigakerék helyzetét állítja. Ugyanilyen állítja a csiga helyzetét is, ami a motor tengelyéből van kialakítva. Eléggé nem szimpatikusan működik a rendszer, nagyon hangos. Hiába kenegettem, nem lett jobb. Lehet, még egyszer szét fogom szedni, alaposabban átnézni és mindent kipucolni, beállítani.
Továbbra is emelgetem kalapom a mérnökök előtt. Pillanatok alatt szerelhető a kocsi, mindenhez egyszerűen, könnyen és gyorsan hozzáférni.
Utolsó kommentek